Tekstų rašymas
Tekstų rašymas – efektyvus būdas pasiekti klientą, stiprinti prekės ženklą ir skatinti pardavimus. Sužinok pagrindinę informaciją apie copywriting'ą per kelias minutes!
Greta Sizovaitė
4/30/20256 min skaitymo


Pirmiausia – trumpai apie terminą copywriting. Lietuvių kalboje jis neturi oficialaus vertimo. Vietoj to dažnai vartojamos tokios frazės, kaip kūrybinis rašymas ar tekstų rašymas, tačiau jos ne visuomet tiksliai atspindi šio darbo pobūdį. Dėl to daugelis šioje srityje dirbančių specialistų renkasi originalų anglišką terminą. Toliau tekste sąvokos tekstų rašymas ir copywriting bus vartojamos kaip sinonimai – aiškumo ir patogumo dėlei.
Copywriting – tai įtikinamo teksto kūrimo menas, skatinantis žmones imtis konkrečių veiksmų. Nesvarbu, ar tai būtų nuorodos paspaudimas, naujienlaiškio prenumerata ar pirkimas – veiksmingas tekstas geba paversti žodžius rezultatais. Nuo interneto svetainių ir socialinių tinklų skelbimų iki el. laiškų kampanijų bei produktų aprašymų – tekstų rašymas yra visur. Įtikinamos, įtraukiančios istorijos stiprina pasitikėjimą prekės ženklu ir prisideda prie pardavimų augimo.
Tekstų rašymo esmė – suprasti žmogaus psichologiją, kad žinotume, kaip išlaikyti potencialių pirkėjų dėmesį. Geras autorius rašo ne tik gražiai, bet ir tikslingai – žinodamas, ką nori pasakyti ir kam tai skirta. Kokybiški tekstai tiesiogiai kreipiasi į skaitytoją ir perteikia būtent tai, ką nori išgirsti konkreti tikslinė auditorija.
Štai 12 populiariausių psichologinių taktikų, kurias naudoja tekstų kūrėjai:
Abipusiškumas. Skaitytojui pasiūloma vertė – dažniausiai nemokama (pvz., el. knyga, patarimas ar nuolaida) – mainais į kažką, ką gauna įmonė: kontaktą, prenumeratą ar susidomėjimą. Tokiu būdu sukuriamas pradinis ryšys, kuris vėliau gali virsti pardavimu.
Trūkumo principas. Riboto laiko pasiūlymai ar įspėjimai apie mažėjančias prekių atsargas sukuria skubos pojūtį. Tai skatina greitesnius sprendimus, nes žmonės nenori prarasti galimybės.
Socialinė įtaka. Atsiliepimai, rekomendacijos ir realių vartotojų istorijos parodo kitų žmonių pasitenkinimą produktu ar paslauga. Tai stiprina pasitikėjimą ir mažina abejones.
Autoritetas. Citatos iš ekspertų, nuorodos į žinomus prekių ženklus ar patikimų šaltinių paminėjimas suteikia tekstui svorio ir įtikimumo.
Įmonė kaip draugas. Naudojama draugiška, žmogiška kalba, kuri padeda sukurti šiltą, asmenišką ryšį su skaitytoju. Tai leidžia įmonei atrodyti artimesnei ir suprantančiai vartotojo poreikius.
Nuoseklumas. Vartotojas pirmiausia skatinamas atlikti mažus veiksmus – pavyzdžiui, paspausti mygtuką ar užsiregistruoti. Vėliau tai priveda prie didesnių sprendimų, kaip pirkimas ar paslaugos užsakymas.
Pradinio taško efektas. Pirmiausia pateikiama aukštesnė kaina ar „brangesnis“ pasiūlymas, o vėliau – nuolaida ar pigesnis variantas. Taip pasiūlymas atrodo patrauklesnis lyginant su pradine alternatyva.
FOMO (Fear Of Missing Out – baimė kažką pražiopsoti). Akcentuojama prekės ar paslaugos svarba būtent dabar – tai sukelia baimę praleisti tai, kas šiuo metu ant bangos ir nepritapti prie kitų.
Istorijų pasakojimas. Pasakojimai sužadina emocijas ir padeda įsiminti žinutę. Vietoje sausų faktų naudojamos istorijos, kurios leidžia skaitytojui susitapatinti ir geriau įsitraukti.
Rėminimas. Informacija pateikiama taip, kad išryškėtų nauda ar teigiamos savybės. Tas pats faktas gali būti interpretuojamas skirtingai priklausomai nuo to, kaip jis pristatomas.
Emocinis poveikis. Sukūrus emocinį ryšį, didėja tikimybė, kad skaitytojas imsis veiksmų. Empatija, džiaugsmas, nostalgija ar net baimė gali tapti stipriais motyvuojančiais veiksniais.
Aiškumas. Tekste svarbiausia – paprastumas. Vengiant perteklinės terminologijos ir painių formuluočių, skaitytojas lengviau supranta žinutę ir greičiau priima sprendimą.
Pasaulyje, perpildytame informacijos, išsiskirti padeda ne tik kūrybiškumas, bet ir psichologinių principų taikymas. Kokybiškas tekstų rašymas geba patraukti dėmesį, išlaikyti susidomėjimą ir paskatinti veiksmą – būtent todėl ypač vertinami autoriai, kurie išmano šias įtakos technikas.
Tekstų kūrimo evoliucija
Kaip atsirado copywriting'as?
Copywriting'o profesija pradėjo formuotis XIX a. pabaigoje, kai dėl pramonės revoliucijos įmonės pradėjo masiškai gaminti prekes ir ieškojo būdų jas parduoti. Viena pirmųjų reklamos agentūrų – „N. W. Ayer & Son“ – 1869 m. ne tik pirko reklaminį plotą, bet ir kūrė pačias reklamas. Tai laikoma šiuolaikinio tekstų rašymo pradžia.
XX a. pradžioje reklamos agentūros ėmė sparčiai augti. Tokie žinomi vardai kaip Klodas Hopkinsas ar Džonas E. Kenedis pakeitė požiūrį į reklamą – jų manymu, ji turi ne tik informuoti, bet ir skatinti veikti. Šiuo laikotarpiu tekstų rašymas įsitvirtino kaip savarankiška profesija.
Aštuntajame dešimtmetyje tekstai tapo svarbia reklamos kampanijų dalimi. Agentūros kaip „Ogilvy & Mather“ ir „Leo Burnett“ sujungė kūrybiškumą su psichologija, taip gimė įsimintinos reklamos, kurios įkvepia iki šiol.
Dešimtajame dešimtmetyje, atsiradus internetui, tekstų rašymas išsiplėtė į naujas sritis – žiniatinklio turinį, el. pašto rinkodarą, SEO. Tai pavertė copywriting'ą dar labiau specializuota ir technologiškai pažengusia sritimi.
Šiandien copywriting'as yra neatsiejama turinio rinkodaros dalis. Jis naudojamas visur – nuo socialinių tinklų įrašų iki nukreipiamųjų puslapių. Gerai parašytas tekstas ne tik padeda įmonėms pasiekti auditoriją, bet ir generuoja pelną.
Copywriting Lietuvoje
Tekstų rašymo paklausa Lietuvoje sparčiai auga.
Vis daugiau įmonių keliasi į internetą, o kartu didėja ir kokybiško turinio poreikis – ypač e. prekybos, informacinių technologijų ir finansinių technologijų srityse.
Kodėl šis augimas vyksta?
Skaitmeninės ekonomikos plėtra. Lietuvoje skaitmeninė ekonomika nuolat vystosi, todėl įvairioms pramonės šakoms vis labiau reikia profesionalių tekstų autorių.
Daugiakalbystė. Rinkoms reikalingi tekstai ne tik lietuvių, bet ir anglų, rusų, skandinavų kalbomis. Lokalizacijos poreikis visoje Europoje nuolat didėja.
Pasaulinės tendencijos. Lietuvos verslai vis dažniau perima užsienio turinio kūrimo ir marketingo praktikas. Todėl auga SEO, socialinių tinklų ir skaitmeninės rinkodaros tekstų paklausa.
Laisvai samdomi specialistai ir agentūros. Platformos bei skaitmeninės rinkodaros agentūros atveria galimybes dirbti ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu.
Švietimas. Universitetai ir mokymų platformos siūlo vis daugiau kursų, skirtų tekstų rašymui ir skaitmeninei rinkodarai – tai padeda ugdyti naują specialistų kartą.
Copywriting‘as Lietuvoje dar bręsta.
Ypač trūksta rašytojų, gebančių kurti konversijoms skirtus bei UX tekstus, todėl ši sritis turi didelį augimo potencialą.
Tekstų rašymo tipai
Šiais laikais tekstų rašymas apima daugybę sričių. Štai, kurios iš jų šiuo metu yra pačios populiariausios:
SEO tekstai
Optimizuojami paieškos sistemoms, bet kartu išlaikant patrauklumą skaitytojui. Naudojami tinklaraščiuose, svetainių turinyje, straipsniuose. Svarbūs raktiniai žodžiai, antraštės, meta aprašymai.Reklaminiai tekstai
Trumpi, įtaigūs tekstai, skirti pritraukti dėmesį ir paskatinti veiksmą – dažniausiai naudojami skelbimuose. Ypač svarbios antraštės ir raginimai veikti.Tiesioginio atsako tekstai
Skirti paskatinti greitą veiksmą – pvz., prenumeratą ar pirkimą. Dažnai pasitaiko pardavimo puslapiuose, el. laiškuose ar informaciniuose pranešimuose. Pagrindinis tikslas – išmatuojami rezultatai.UX tekstai
Trumpi, aiškūs tekstai skaitmeniniuose produktuose – svetainėse ar programėlėse. Apima klaidų pranešimus, mygtukų tekstus, instrukcijas.B2B tekstai
Skirti komunikacijai tarp įmonių. Dažnai pasitaiko atvejų analizėse, baltuosiuose dokumentuose ar profesionalių paslaugų aprašymuose.Turinio rašymas (content writing)
Tai tinklaraščiai, el. knygos, gidai ir kitas informacinis turinys, skirtas švietimui, informavimui ar pramogai.
Sveikinu – perskaitei iki galo! Tai rodo, kad esi žingeidus žmogus, kuriam rūpi tai, kas vyksta šiuolaikiniame pasaulyje. Nusipelnei prizo!
10 įdomių faktų apie tekstų rašymą
1. Pirmoji copywriting'o agentūra
1869 m. įkurta „N. W. Ayer & Son“ buvo pirmoji reklamos agentūra, kurioje dirbo tekstų autoriai. Ji sukėlė perversmą reklamos industrijoje – pati kūrė reklamas, o ne tik pardavinėjo reklamos plotą.
2. Davido Ogilvy įtaka
Davidas Ogilvy, dar vadinamas „reklamos tėvu“, pabrėžė žmogiškumo svarbą komunikacijoje. Jo garsi citata – „Vartotojas nėra kvailys, jis yra jūsų žmona“ – iki šiol primena, kad klientai vertina pagarbą ir autentiškumą.
3. Antraštės svarba
Apie 80 % žmonių perskaito tik antraštę. Todėl ji yra vienas svarbiausių elementų – jei nepatraukia dėmesio, likęs tekstas lieka nepastebėtas.
4. AIDA formulė
Efektyvus tekstas dažnai seka AIDA struktūrą: Dėmesys (Attention), Susidomėjimas (Interest), Noras (Desire), Veiksmas (Action). Ši formulė padeda nuosekliai vesti skaitytoją link sprendimo.
5. Trumpumas – privalumas
Trumpas, aiškus tekstas dažnai veiksmingesnis nei ilgas. Tai ypač svarbu reklamoje ir socialiniuose tinkluose, kur svarbi greita reakcija.
6. SEO svarba
Šiuolaikinis tekstų rašymas apima ir SEO principus. Turinys turi būti ne tik įdomus skaitytojui, bet ir gerai matomas paieškos sistemose.
7. Įsimintini šūkiai
Ikoniški šūkiai, tokie kaip „Just Do It“, įrodo, kad trumpos, stiprios frazės gali išlikti auditorijos atmintyje dešimtmečius.
8. Skaitymo „Z“ modelis
Tyrimai rodo, kad žmonės skaito Z formos judesiu – iš kairės į dešinę, iš viršaus į apačią. Tekstai, kurie išdėstyti pagal šį modelį, padeda geriau perduoti pagrindines žinutes ir paskatinti veiksmą.
9. Emocijų galia
Tokie žodžiai kaip „išskirtinis“, „ribotas“, „prabangus“ sužadina troškimą, o „saugumas“, „garantuotas“, „nerizikingas“ – kelia pasitikėjimą. Emocijos yra viena stipriausių įtakos formų tekste.
10. 60 sekundžių taisyklė
Reklamose ir nukreipimo puslapiuose svarbu esmę perteikti greitai – idealiu atveju per 60 sekundžių arba dar greičiau.








Paslaugos
Kurkite profesionalias svetaines su mūsų pagalba.
Kontaktai
Atsiųskite trumpą žinutę su savo užklausa. Atrašysime kaip mat!
.
© 2025. Visos teisės saugomos.